سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جراحی زیبایی بینی چگونه انجام میشود؟

جراحی زیبایی بینی چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به سایز و فرم بینی بیمار، ممکن است قسمت‌های مختلفی از ساختار بینی نیاز به اصلاح داشته باشد. کلیدی‌ترین نکته برای آن که نتایج جراحی کاملا طبیعی باشند این است که جراح در هنگام اصلاح ساختار‌های داخلی بینی، کاملا محافظه کارانه عمل زیبایی بینی کند و از ایجاد برش‌های سرسره‌ای و ایجاد حالت تو رفتگی در دو طرفف بینی، خودداری کند. هر عمل جراحی زیبایی بینی دارای مراحل اصلی زیر است، البته تکنیک جراحی برای هر بیمار متفاوت است:

علامت‌گذاری روی بینی: در قسمت داخلی بینی با خطوط گسسته یک سری علامت‌گذاری انجام می‌شود. بسته به تکنیک جراحی زیبایی بینی  ممکن است روی بینی یا حتی قسمت‌های دیگر صورت نیز علامت‌هایی گذاشته شود، برای مثال روی پره‌های بینی (برای کوچک کردن پره‌ها) و یا روی چانه، برای انجام جراحی کاشت پروتز چانه.

بیهوشی: بیهوشی ممکن است به روش‌های مختلفی اعمال شود که به طور کلی شامل دو حالت بیهوشی موضعی همراه با تزریق آرام‌بخش و بیهوشی عمومی است. علاوه بر این در ناحیه بینی، بی‌حس کننده موضعی همراه با آدرنالین تزریق می‌شود، که این امر به کاهش خونریزی در این ناحیه و سهولت بیشتر جراحی زیبایی بینی کمک می‌کند.

برش جراحی: برش جراحی زیبایی بینی ممکن است روی پوست و در قسمت خارجی بینی باشد که به آن تکنیک جراحی باز گفته می‌شود، یا ممکن  است در داخل سوراخ‌های بینی باشد که در این صورت به آن تکنیک جراحی زیبایی بینی بسته گفته می‌شود.

در روش جراحی زیبایی بینی باز، جراح شما یک برش به شکل حرف Z در زیر بینی و بین دو سوراخ بینی ایجاد می‌کند. در این روش جراحی زیبایی بینی، پس از ایجاد برش، پوست بینی بالا برده می‌شود و سپس جراح، شکل غضروف، استخوان و بافت‌های نرم داخلی بینی را اصلاح می‌کند.

در تکنیک جراحی زیبایی بینی بسته، تمامی برش‌ها در درون سوراخ بینی ایجاد می‌شوند و هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای روی بینی وجود نخواهد داشت.

اصلاح نوک بینی: قسمت نوک بینی از دو غضروف اصلی تشکیل شده است که به آن‌ها غضروف طرفی تحتانی گفته می‌شود. در  مواردی که نوک بینی فرد بزرگ است یا دارای فرم نامناسبی است، این غضروف‌ها باید تراشیده شوند و دوباره به یکدیگر بخیه زده شوند تا ظاهر نوک بینی و زوایای آن اصلاح شود. در بسیاری از موارد غضروف‌های طرفی تحتانی در دو طرف نوک بینی با یکدیگر متقارن نیستند و اندازه‌ی آن‌ها نیز با کل فرم بینی تناسب ندارد. این مساله باعث می‌شود که نوک بینی پهن باشد و فرم بینی نامتقارن یا با انحراف به نظر بیاید. با تکنیک جراحی زیبایی بینی باز، با دقت بالایی، غضروف‌های دو طرف بینی تراشیده شده و متقارن می‌شود و سپس با ایجاد بخیه‌هایی فرم غضروف‌ها بیش از پیش اصلاح می‌شود و کاملا متقارن و متناسب با فرم بینی خواهد شد.

افتادگی نوک بینی.تکنیک رفع افتادگی نوک بینی و بالا آوردن آن بستگی به میزان افتادگی نوک بینی دارد و می‌تواند ترکیبی از بالا کشیدن غضروف نوک بینی و اصلاح غضروف ناحیه پایینی و میانی بینی باشد.

کوتاه بودن نوک بینی یا بالا بودن بیش از حد سر بینی: برای اصلاح این حالت نوک بینی باید به سمت پایین کشیده شود تا طول بینی افزایش پیدا کند و حالت سربالا بودن بیش از حد بینی برطرف شود. در عمل ترمیمی بینی برای آن که بتوان این عمل را انجام داد و نوک بینی را پایین آورد، نیاز به پیوند زدن بافت می‌باشد.

قوز یا برجستگی بینی: شکل تیغه‌ی بینی، تاثیر زیادی بر تعیین سایز و فرم کلی بینی دارد. تیغه‌ی بینی ممکن است دارای قوز یا برجستگی باشد، به سمت داخل قوس داشته باشد و یا بر اثر آسیب‌دیدگی یا عوارض جراحی زیبایی بینی، همزمان دارای برجستگی و فرورفتگی‌هایی باشد. برای برطرف کردن قوز بینی لازم است که هم غضروف بینی ( دوسوم پایینی) و هم استخوان بینی (یک‌سوم بالایی) تراشیده شوند. علاوه بر این برای پشتیبانی از راه هوایی، از پیوند غضروف استفاده می‌شود تا بیمار بتواند به خوبی نفس بکشد و (بر اثر افتادگی غضروف) راه هوایی بسته نشود. در صورتی که دیواره‌های راه هوایی دچار افتادگی شوند، لازم است که با پیوند زدن غضروف به راه هوایی، این افتادگی برطرف شود و دیواره‌های راه هوایی به خوبی پشتیبانی شوند. غضروف مورد نیاز برای پیوند ممکن است از برآمدگی و قوز بینی برداشته شود و یا در مواردی از غضروف موجود در گوش یا دنده‌ها برداشته شود.

مهمترین عملکرد بینی، امکان تنفس از راه بینی است و معمولا انجام جراحی زیبایی بینی راه هوایی را تنگ می‌کند و می‌تواند تنفس از راه بینی را کمی برای بیمار مشکل کند. برای بهبود دادن ساختار راه هوایی و تنفس بیمار به طور کاملا طبیعی و سالم، از تکنیک پیوند زدن بافت برای پشتیبانی از راه هوایی استفاده می‌شود.

سپتوپلاستی یکی از اعمال جراحی زیبایی بینی رایج برای اصلاح بینی است که معمولا در حین انجام جراحی زیبایی بینی نیز انجام می‌شود. سپتوم یا همان تیغه‌ی بینی، یک غضروف صفحه مانند درست در وسط بینی قرار دارد و در واقع دیواره‌ای است که قسمت چپ و راست بینی را از هم جدا می‌کند. این تیغه ممکن است در مواردی دارای انحراف باشد ولی در بسیاری از موارد انحراف تیغه‌ی بینی هیچ علائمی در بیمار ایجاد نمی‌کند، با این حال در مواردی نیز ممکن است شدت انحراف تیغه‌ی بینی تا حدی باشد که به لحاظ ظاهری نیز در بینی فرد، انحراف ایجاد کند و یا باعث بروز مشکلات تنفسی شود. یکی از موارد مهمی که باید در حین انجام جراحی زیبایی بینی مد نظر قرار داد، همین موضوع است و جراح باید انحراف تیغه را برطرف کند و اطمینان حاصل کند که تنفس بیمار با مشکلی مواجه نخواهد شد. علاوه بر این می‌توان در حین اصلاح ساختار تیغه‌ی بینی از آن گرافت تهیه کرد و از این گرافت به منظور ایجاد بافت پشتیبان از راه هوایی یا برای بهبود فرم نوک بینی استفاده کرد. در هنگام انجام جراحی زیبایی بینی، انحراف تیغه‌ی بینی برطرف می‌شود تا نتایج جراحی زیبایی بینی نه تنها بر بهبود ظاهر بلکه بر بهبود ساختار و عملکرد بینی موثر باشد و تاثیرات مثبت جراحی بینی برای بیمار، همیشگی باشند.

استئوتومی (برش دادن استخوان). به باریک کردن پایه‌ی بینی (قسمت استخوانی بالای بینی) استئوتومی گفته می‌شود که در اغلب جراحی‌های زیبایی بینی انجام می‌شود و موجب بهبود فرم بینی و باریک شدن پهنای بینی می‌شود. طی جراحی زیبایی بینی، استخوان‌های بینی که تقریبا فرم ناحیه دو سوم بالایی بینی را تشکیل می‌دهند، با ابزار‌های خاصی شکسته می‌شوند. البته این شکستگی کاملا کنترل شده است و دقیقا به صورتی انجام می‌شود که مد نظر جراح است. سپس استخوان‌های شکسته شده به یکدیگر نزدیک می‌شوند و با اعمال فشار سعی می‌شود که خونریزی به حداقل میزان ممکن برسد. برش‌هایی که برای انجام این جراحی زیبایی بینی ایجاد می‌شوند، ممکن است در خارج یا داخل بینی باشند.

بخیه‌های جراحی. پس از اتمام جراحی زیبایی بینی، پوست بینی (در خارج یا داخل بینی) با بخیه‌های بسیار کوچکی دوخته می‌شود و بعد از یک  هفته این بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

کوچک کردن سوراخ بینی (جمع کردن پره‌های بینی). در مورد برخی از بیماران لازم است که سوراخ‌های بینی کوچک شوند و پره‌های بینی کمی جمع‌تر شوند. این عمل زیبایی بینی نیازمند دقت و ظرافت بسیار بالایی است و جراح باید بتواند به خوبی جای برش‌های جراحی در داخل بینی را پنهان کند. همچنین لازم است در حین انجام این عمل زیبایی بینی توجه ویژه‌ای به حفظ عملکرد تنفسی بینی شود.

گذاشتن گاز یا تامپون داخل بینی بعد از جراحی (Packing). هرچند تیغه‌ی بینی توسط بخیه‌هایی در جای خود ثابت می‌شود اما برخی از جراحان برای ایجاد حمایت بیشتر از تیغه‌ی بینی (خصوصا اگر جراحی اصلاح انحراف بینی انجام شده باشد) بعد از عمل زیبایی بینی در هر یک از سوراخ‌های بینی یک گاز یا تامپون قرارمی دهند. برخی از بیماران با انجام این کار راحت نیستند.

آتل‌بندی بینی. روی بینی یک آتل گچی قرار داده می‌شود. این آتل باعث می‌شود که طی یک هفته بعد از عمل زیبایی بینی که بینی در حال  بهبودی است، استخوان‌های بینی در سر جای خود ثابت بمانند و همچنین تورم بینی کاهش یابد.

چسب زدن به بینی. برای چسب زدن به بینی از یک نوار چسب مخصوص Micropore استفاده می‌شود که زیر و روی بینی چسبانده می‌شود و موجب حمایت بیشتر از فرم جدید بینی می‌شود.

ریکاوری و مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی بینی

دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی بینی به نوع جراحی  و نظر جراح مربوطه بستگی دارد. دوره بهبود زمانیست که بیشترین احتمال مشاهده عوارض بیهوشی یا خونریزی شدید وجود دارد. چک کنید که آیا امکان مراجعه مجدد به کلینیک بعد از بروز این عوارض وجود دارد یا نه.

بسته به نوع مراقبت مورد نیاز، ممکن است لازم به استخدام  یک مراقب بعد از عمل زیبایی بینی داشته باشید. بیماران حداقل تا چند روز بعد از عمل، برای لباس پوشیدن، غذا خوردن و سایر نیازهای شخصی نیازمند کمک هستند. از پزشکتان بپرسید که آیا به وجود مراقب نیاز خواهید داشت و اگر بله، تا چند روز؟

چه محدودیت‌های خاصی برای فعالیت بعد از عمل زیبایی بینی وجود دارد؟

توصیه می‌شود که پس از عمل زیبایی بینی از شنا کردن، گرفتن حمام آفتاب و نوشیدن الکل خودداری کنید. بهتر است از بلند کردن اجسام سنگین و راه رفتن یا ایستادن برای مدت طولانی نیز پرهیز کنید.

آیا انجام عمل زیبایی بینی برای نوجوانان ایمن است؟

عمل زیبایی بینی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی بین نوجوانان است. صرف‌نظر از علت جراحی، جراحان توصیه می‌کنند که دختران تا سن 14 الی 15 سالگی و پسران نیز چند سال بیشتر از این سن، صبر کنند و سپس برای انجام عمل زیبایی بینی اقدام کنند. در این سن بینی کاملا شکل گرفته و روند رشد آن متوقف شده است.

هزینه عمل زیبایی بینی چه قدر است؟

از آن‌جایی که چگونگی انجام عمل زیبایی بینی برای هر بیمار کاملا متفاوت است، هزینه‌ی جراحی برای هر بیمار با توجه به عوامل مختلفی متفاوت است. بیماران می‌توانند پس از جلسه مشاوره در مورد هزینه‌ی عمل زیبایی بینی خود و نحوه‌ی پرداخت آن از پزشک خود سوال کنند.