سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بینی استخوانی و غضروفی چیست؟

قبل از هر توضیحی این نکته را یاد آور می‌شویم که اصطلاحاتی مثل بینی نوک پهن، بینی استخوانی و غضروفی مبنای علمی ندارند ولی در سطح جامعه به غلط کاربرد دارند. حال به توضیح این موارد  می‌پردازیم.

بینی از 3 ساختمان مختلف تشکیل شده است:

  1. استخوان که بیشتر در قسمتهای بالایی بینی وجود دارد.
  2. غضروف که در تمام طول بینی وجود دارد.
  3. پوست پوشاننده غضروف و استخوان.

پس همانطور که می‌بینید، استخوان و غضروف در تمام افراد در تمام بینی‌ها وجود دارد. عامل مهم در این بین جنس پوست فرد است. اگر پوست بیش از اندازه ضخیم و کلفت باشد اصطلاحاً و به غلط به آن بینی نوک پهن و اگر پوست نازک باشد به غلط می‌گویند بینی استخوانی و غضروفی .

 

بینی استخوانی و غضروفی

مهمترین عامل در تعیین نتیجه جراحی زیبایی بینی، میزان ضخامت پوست است. اگر پوست کلفت و ضخیم باشد در طول سالها وزن زیادی به غضروف‌هایی که آنها را پوشانده است تحمیل می‌کند و در طول این سال‌ها کم کم غضروف‌های بینی بیمار نازک و ضعیف می‌شوند پس در بینی نوک پهن یک پوست ضخیم داریم با غضروفهایی نازک و ضعیف. در مواردی که پوست نازک باشد که اصطلاحاً بینی استخوانی – غضروفی گفته می‌شود. چون وزن پوست زیاد نیست، غضروف‌های قوی و با خاصیت ارتجاعی بالا وجود دارد.

نتیجه عمل زیبایی بینی در مواردی که پوست نرمال بوده و ضخامتی طبیعی دارد (که به آن بینی استخوانی و غضروفی می‌گویند ) بهتر از مواردی است که بینی نوک پهن با پوست ضخیم داریم، در بینی‌های استخوانی غضروفی جراح می‌تواند به میزان بیشتری از سایز بینی کم کند و بینی را تا حدود بیشتر کوچک نماید ولی در انواع بینی نوک پهن، کوچکتر کردن بینی محدودیت دارد و نمی‌توان بینی را بیش از حد کوچک کرد.

تورم بینی در افرادی که پوست نازک دارند کمتر از مواردی است که پوست ضخیم و کلفت می‌باشد و بینی استخوانی – غضروفی زودتر از بینی نوک پهن جا می‌افتد.

نکته مهم در مورد بیماران با پوست نازک این است که در این افراد حتی کمترین میزان مشکلات در ساختمان‌های استخوانی غضروفی بعد از عمل زیبایی بینی از ورای پوست نازک مشخص می‌شود و به چشم خواهد آمد و جراح باید در این موارد دقت بسیار زیادی به کار گیرد.

پس حتماً به این نکته مهم توجه نمایید که، جنس پوست مهمترین عامل در میزان موفقیت جراحی زیبایی بینی خواهد بود اگر جنس پوست نرمال باشد ولی بینی بیمار ایرادات بسیار زیادی قبل از جراحی زیبایی بینی  داشته باشد نتیجه جراحی بهتر از بیماری است که پوست کلفت و ضخیم دارد ولی ایرادات زیادی هم در بینی او دیده نمی‌شود.