سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خطرات و عواقب شایع جراحی بینی

خطرات و عواقب شایع جراحی بینی

  • تهوع یا بیماری ناشی از بیهوشی موضعی و دارو، اما این اتفاق امروزه در عوارض عمل زیبایی بینی از شیوع کمتری برخوردار است.
  • کبودی بینی و ورم مخصوصا دور چشم که برای یک هفته یا بیشتر باقی می ماند. در بعضی مواقع ورم بین سه ماه تا یک سال باقی می ماند،با این حال افراد دیگر به زحمت متوجه ورم و کبودی بینی بعد از عمل زیبایی بینی می شوند. ورم به دلیل سازگاری مجدد بافت با شکل و ساختار جدید  است.
  • از آنجایی که ساختار استخوان تغییر کرده و جابجا شده است، پس از عمل زیبایی بینی پولیپ بینی احساس درد خواهید کرد. مصرف داروهای ضد درد به  تسکین درد کمک می کند.
  • در صورتی که از یک قسمت مشخص از بدن گرافت گرفته شد، محل اهدا کننده گرافت نیز به مدت 14 روز یا بیشتر درد می کند.
  • احساس سفتی یا بیحسی مخصوصا در ناحیه نوک بینی
  • ورم سینوس ناشی از ورم غشای بینی ،از دست دادن حس بویایی و و تولید مخاط بیش از حد به طور موقتی از عوارض عمل زیبایی بینی و مضرات آن به صورت شایع اما خفیف هستند.
  • ورم سینوس ها ممکن است باعث تغییر صدا شود که با مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر قابل کنترل است.
  • بسیاری از بیماران از عوارض عمل زیبایی بینی و ایجاد جای زخم هراس دارند، اما ایجاد جای زخم کم احتمال ترین عوارض بعد از عمل زیبایی  بینی مخصوصا اگر روش رینوپلاستی بسته را انجام داده باشد. اما حتی در روش رینوپلاستی باز، جای زخم ایجاد شده را به سختی می توان مشاهده کرد.
  • هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست از عوارض بعد از عمل زیبایی بینی طبیعی است و معمولا از بین می رود.

ترکیدن عروق خونی در ناحیه درمان شده از دیگر عوارض و مضرات عمل زیبایی بینی است که در بعضی از بیماران، این مشکل با گذشت زمان برطرف می شود، اما در موارد دیگر، این مشکل دائمی است.

تغییر غیرعادی بینی ناشی از اشتباه در حین عمل زیبایی بینی است، اما عوامل پس از عمل نیز می توانند موجب آن شوند. خوابیدن به شکلی که سر به درستی بالاتر از سینه قرار نداشته باشد یا خوابید بر روی یک پهلو باعث می شود که بینی به یک طرف متمایل شود. بهترین کار این است که به پشت بخوابید. در صورتی که این کار به درستی انجام نگرفت، یک آتل یا گچ نیز موجب درمان بینی جدید و تغییر شکل غیرنرمال آن می شود. شکل غیرعادی معمولا بدون عمل زیبایی بینی ترمیمی اصلاح می شود.

عفونت زخم تنها به احتمال 2 درصد بعد از عمل زیبایی بینی ایجاد می شود. در صورت بوجود آمدن آن، با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بعضی از بیماران واکنش منفی به داروی بیهوشی نشان می دهد که شامل عوارض قلبی ریوی است.

گزارش افسردگی در عوارض بعد از عمل زیبایی بینی شایع نیست. با این حال، به خوبی مشخص نیست که افسردگی ناشی از ناراحتی جسمانی است، به دلیل دیدن ورم و کبودی بینی است یا اینکه ظاهر بینی جدی خود را دوست ندارند.

می توان با انتخاب یک جراح مجرب و با تجربه از اغلب عوارض بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کرد.مراقبت پس از عمل جراحی نیز بسیار اهمیت دارد. به عبارت دیگر، بیمار باید به توصیه های جراح زیبایی گوش دهد و از آنها پیروی کند. این مساله باعث تضمین موفقیت و زمان بهبودی سریع تر می شود.

نحوه جلوگیری

برنامه ریزی از قبل به جلوگیری از عوارض بعد از عمل زیبایی بینی کمک می کند. مطمئن شوید که یک جراح پلاستیک مجرب و با تجربه را برای عمل جراحی خود انتخاب می کنید. در صورتی که می خواهید این عمل زیبایی بینی را در کشور دیگری انجام دهید، مطمئن شوید که پزشک جراح از مهارت و تجربه کافی برخوردار است و گواهی های معتبری دارد و مطمئن شوید که تمامی هماهنگی ها برای بهبودی و مراقبت های بعدی پیش از عمل زیبایی بینی صورت می گیرد.

علاوه بر این، در صورتی که می خواهید همزمان با عمل زیبایی بینی، روش های جراحی زیبایی دیگری را انجام دهید، از جراح خود در مورد عوارض بعد از عمل زیبایی بینی و انجام یک عمل زیبایی بینی دیگر به طور همزمان مشورت بگیرید. مطمئن شوید که این عوامل را در تصمیم گیری خود دخالت خواهید داد.

می توان از بعضی از عوارض بعد از عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی جلوگیری کرد یا آنها را به حداقل رساند. راه رفتن در سریع ترین زمان ممکن پس از جراحی زیبایی بینی باعث تقویت گردش خون و کم کردن احتمال ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی می شود. مصرف آنتی بیوتیک برطبق دستورالعمل پس از عمل زیبایی بینی باعث کاهش احتمال عفونت می شود. همچنین باید خاطر جمع شوید که پس از عمل زیبایی بینی از بینی خود به خوبی محافظت می کنید.

ترک کردن سیگار قبل از عمل زیبایی بینی باعث به حداقل رسیدن خطرات عفونت، التیام نامناسب زخم و پوست یا بافت مردگی پس از جراحی زیبایی بینی می شود. مصرف الکل یا داروهای بازاری مشخص مثل آسپیرین یا داروهای گیاهی باعث افزایش احتمال خونریزی در عوارض بعد از عمل زیبایی بینی می شود و باید از آن اجتناب کرد.

جراح باید علائم هشداردهنده عوارض بعد از عمل زیبایی بینی(رینوپلاستی) را توضیح دهید که شامل عفونت می شود و نحوه مدیریت آنها در هنگام بوجود آمدن را به شما یاد دهد. علائم عفونت های پس از عمل زیبایی بینی شامل تب، قرمزی، تخلیه و بوی بد در محل برش و ورم یا درد شدید است. مطمئن شوید که در طول دوره بهبودی می توانید به خوبی با جراح خود در تماس باشید. در صورتی که مشکلی پیش آمد، با مطب جراح تماس بگیرید. هر فرد و هر روش رینوپلاستی منحصر به فرد است. بهترین روش برای ارزیابی خطرات شخصی مشورت با یک جراح مجرب است. او به شما خواهد گفت که کدام یک از عوارض بعد ازعمل زیبایی بینی به نوع جراحی شما مرتبط است.