سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پولیپ بینی

پولیپ بینی

در برخی مواقع ممکن است در داخل حفره های بینی و یا سینوس ها توده ای نرم شروع به رشد کند که این توده بدون درد و غیر سرطانی است. به این توده پولیپ بینی گفته می شود که به گروه سنی خاصی مربوط نمی شود ولی معولا در جوانان و میانسالان دیده می شود.

پولیپ های بینی در اندازه های مختلفی وجود دارند که معمولا اگر کوچک باشند علائم خاصی ندارند ولی هر چه بزرگتر شود علائم خود را نشان می دهند. حتی کاهی این علائم به سینوزیت است و ربطی به پولیپ ندارد.

از بین رفتن حس چشایی، خرناس کردن، کم شدن و از بین رفتن حس بویایی، آبریزش بینی، به وجود آمدن در در سر و صورت، دندان درد در فک بالایی، پیدایش خارش نواحی دور چشم از علائم پولیپ بینی است.

هنوز اطلاعات دقیقی برای به وجود آمدن پولیپ بینی توسط دانشمندان به دست نیامده است. فقط همین نکته بازگو شده که هنگام به وجود آمدن پولیپ بینی التهاب در غشای مخاطی بینی و همچنین سینوس را دیده می شود.

شرایطی مانند التهاب در راه های هوایی و یا سینوس ها به بزرگتر شدن و پیشرفت پولیپ بینی کمک می کند.

از عواملی که به تشدید پولیپ بینی کمک می کن می توان به آسم، آلرژی، فیبروز، سابقه ژنتیکی، تغییرات ژنتیک، سندروم چرگ اشتراوس اشاره داشت.

پولیپ می تواند عوارضی را برای فرد داشته باشد. یکی از این عوارض قطع و وصل شدن تنفس در هنگام خواب است. تجمع مایعات در اطراف مغز و نخاع یا همان مننژیت یکی دیگر از عوارض پپولیپ است. لخته شدن خون و آنوریسم در بدن عارضه ی دیگر پولیپ است.

یکی از مسائل مهمی که افراد مبتلا به پولیپ باید در نظر داشته باشند این است که پولیپ می تواند بعد از عمل زیبایی بینی و درمان دوباره به وجود آید.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی