سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناخت آناتومی بینی برای انجام عمل زیبایی بینی

شناخت آناتومی بینی برای انجام عمل زیبایی بینی

مخروط وارونه صدف مانند اعصاب پاراسمپاتیک صورت و فک بالا از شاخه GSP عصب کرانیال (جمجمه ای )VII یا همان عصب صورت مشتق می شود. عصب GSP به بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک مشتق از شبکه عصبی کاروتید ملحق می شود تا عصب ویدین (Vidian) را تشکیل دهند. این عصب از یک گانگلیون (غده عصبی) در دستگاه عصبی خود مختار در عصب آرواره ای می گذرد. جایی که فقط اعصاب پاراسمپاتیک باهم سیناپس دارند، و از طریق بخش آرواره ای عصب کرانیال V ، عصب تری ژمینال به غده اشکی و غدد بینی وکام ملحق می گردد.

آناتومی استخوانی بینی :

در بخش فوقانی بینی، جفت استخوان های بینی به استخوان پیشانی وصل شده اند. از سمت بالا و کنار، جفت استخوان های بینی به استخوان های اشکی متصل اند، از سوی پایین و جانب نیز این استخوان ها به بخش صعودی ماکسیلا(فک بالا) ملحق شده اند. از طرف بالا و پشت، تیغه استخوانی بینی مرکب است از صفحه عمودی استخوان غربالی. استخوان تیغه بینی (ومر) در پایین و پشت قرار گرفته است و بخش اندکی از مدخل چانال (Choanal) را در محل اتصال حلق و بینی تشکیل می دهد. (جزء بالائی حلق که توسط مسیربینی ادامه می یابد). کف بینی، استخوان جلوآرواره زیرین و استخوان کام را در بردارد. تیغه بینی مرکب است از غضروفی چهارگوش، استخوان وُمر(صفحه عممودی استخوان غربالی)، استخوان جلو آرواره زیرین و استخوان کامی.
هریک از دیواره های جانبی بینی شامل سه جفت مخروط وارونه است که کوچک، نازک و دارای استخوان های صدف مانند هستند: (i)کونچای بالایی (ii) کونچای میانی و (iii) کونچای تحتانی. این ها چارجوب استخوانی مخروط های وارونه هستند. دراطراف مخروط های وارونه،‌دیواره میانی سینوس آرواره ای قرار دارد. در پایین مخروط ها فضای مجرا که نام آن مشابه نام مخروط هاست قرار دارد. برای مثال، مخروط فوقانی، مجرای فوقانی.
سقف داخلی بینی مرکب است از صفحه افقی مشبک روزنه دار( از استخوان غربالی) که از میان آن تارهای حسی عصب بویایی (عصب جمجمه ای I ) می گذرند. نهایتاً‌پایین و پشت صفحه سوراخ دار سمت استخوانی سینوس اسفنوئید قرار دارد.

هرم غضروفی بینی :

تیغه غضروفی از استخوان های بینی درخط میانی تا تیغه ی استخوانی در خط میانی وسعت دارد. سپس روبه پایین و به سمت استخوان های کف بینی می رود، تیغه بینی چهار گوش است، نیمه بالائی آن در دو طرف دو غضروف مثلثی ذوزنقه ای دارد: غضروف بالایی جانبی، که با تیغه پشتی در خط میانی آمیخته می شود و از پهلو با رباط های سست به حاشیه استخوانی دهانه گلابی شکل اتصال دارد، جائیکه انتهای تحتانی غضروف جانبی فوقانی آزاد است و به جائی متصل نیست. زاویه داخلی توسط تیغه بینی و غضروف جانبی فوقانی شکل می گیردو به این ترتیب دریچه داخلی بینی تشکیل می شود. غضروف های کنجدی در مجاورت غضروف جانبی فوقانی دربافت هم بند حلقه ای – رشته ای قرار دارند. در پایین غضروف های جانبی فوقانی، غضروف های جانبی پایینی قرار دارند، جفت غضروف های جانبی تحتانی به طرف خارج نوسان می کنند، از اتصال میانی به سمت تیغه انتهایی درخط میانی درناحیه ساق میانی. سرانجام، غضروف های جانبی تحتانی به سمت خارج، بالا و طرفین به عنوان ساق جانبی خودنمایی می کنند. این غضروف ها برخلاف غضروف های جانبی فوقانی متحرک هستند. علاوه بر این، در برخی افراد حرکت بینی دیده شده است. برای مثال منحنی روبه خارج لبه های پایینی غضروف های جانبی بالایی و منحنی رو به داخل لبه های سفالیک غضروف های آلار.

تشریح بینی خارجی

شکل زیرواحدهای بینی- دورسام(تیغه وسط بینی)، دیواره های جانبی، لوبول، مثلث های نرم، پره بینی و کلوملا-باتوجه به نژاد و گروههای قومی بیمار به اشکال مختلفی شکل می گیرند، بنابراین چهره شناسی بینی به صورت آفریقائی(پلاتی راین) دارای بینی باریک)، آسیایی: ساب پلاتی راین (دارای بینی نوک پهن و کوتاه، قفقازی پهن وصاف: لپتوراین (دارای بینی باریک) و اسپانیایی: پارالیتوراین(دارای بینی باریک از اطراف) نامیده می شود. دریچه خارجی مربوط به هر بینی به سایز، شکل، و استحکام غضروف  جانبی تحتانی بستگی دارد.

تشریح بینی داخلی

در خط میانی بینی، سپتوم یک ساختار مرکب دارد که به دو نیمه مشابه تقسیم می گردد. دیواره جانبی بینی و سینوس های نزدیک بینی(کونچا) صدف فوقانی، صدف میانی و صدف تحتانی، باعث شکل گیری مسیرهای مشابهی می شوند، مجرای فوقانی، مجرای میانی و مجرای تحتانی، برروی دیوار جانبی بینی. مجرای فوقانی ناحیه زهکشی سلولهای استخوان غربالی خلفی و سینوس اسفنوئید هستند و مجرای میانی منطقه زهکشی سینوس های اسموئید(غربالی) قدامی و سینوس های پیشانی و آرواره ای را فراهم می کند. و مجرای تحتاتی منطقه زهکشی مجرای بینی – اشکی را ایجاد می نماید. دریچه داخلی بینی، ناحیه مجاور غضروف جانبی بالایی ، سپتوم، کف بینی و رأس قدامی مخروط وارونه تحتانی را در بر دارد. در بینی های باریک(لیپوراین)، این کم پهناترین جزء راه هوایی بینی محسوب می شود. برای آن که راه تنفس مسدود نشود، این منطقه به یک زاویه بیشتر از پانزده درجه نیازدارد، جهت اصلاح اینگونه مشکلات باریک بودن بینی، بوسیله پیوندهای گسترش دهنده و درزهای مشخص دریچه بینی را عریض تر می کنند.

تحلیل بینی :

عمل زیبایی بینی: تشریح بینی: فیلتروم(فاصله بینی و لب) مدیریت جراحی نقایص و بدشکی های بینی، 6زیرواحد آناتومیک برای بینی درنظر می گیرد (i) دورسام(تیغه وسط بینی)، (ii) دیواره های جانبی (جفت)، (iii) همی لوبول ها(جفت)، (iv) مثلث نرم(جفت)، (V) پره های بینی(جفت)، و (VI) کلوملا. در جراحی اصلاح و عمل ترمیم بینی باید تمامی زیرواحدهای آناتومیک که توسط نقص یا بدشکلی تحت تأثیر قرار گرفته اند را شناخت، بنابراین کل زیرواحدها اصلاح می شوند به ویژه زمانی که برش دادن محل نقص بیش از % 500 زیرواحدها را شامل شود. از نظر زیبایی شناختی بینی- از نازیون(نقطه میانی محل اتصال بینی به پیشانی) تا محل اتصال لب به کلوملای بینی- در حالت ایده آل یک سوم بعد عمودی چهره یک فرد را اشغال می کند، و از یک پره بینی تا پره دیگر، به طور ایده آل باید یک پنجم بعدافقی چهره فرد رادر بر بگیرد. زاویه ناز وفرونتال(بینی- پیشانی)، بین استخوان پیشانی و فازیون معمولاً 120درجه میباشد: زاویه بینی- پیشانی در صورت مردان تندتر از این زاویه در چهره زنان است. شیب زاویه بینی –صورت، نسبت به صافی سطح صورت، تقریباً‌40-30 درجه می باشد. زاویه بینی-لبی، شیب بین کالملا و فیلتروم
تقریباً 95-90درجه در صورت مردان و تقریباً‌105-100 درجه در صورت زنان می باشد. بنابراین وقتی از نیمرخ به چهره نگاه کنیم، تصویر طبیعی کالملا(ارتفاع سوراخ بینی) 2میلی متراست. و دورسام نیز بایستی کاملاً‌مستقیم الخط باشد. وقتی از پایین نگاه کنیم، پایه آلاریک مثلث متساوی الساقین را می سازد که رأس آن در لوبون زیر نوک بینی قرار گرفته است، دقیقاً پایین نوک بینی. برآمدگی نوک بینی متناسب (فاصله بین نوک بینی از صورت) با استفاده از روش گود تعیین می گردد، که در آن برآمدگی نوک بینی باید 60-55 درصد فاصله بین نازیون (محل الحاق بینی به پیشانی) و نقطه تعریف نوک بینی باشد. ممکن است در کالملا شکاف دو برابر دیده شود که نشانگر تحول ساق میانی غضروف جانبی پائینی و ساق میانی است. روش Goode وسعت بینی را از سطح صورت توسط اندازه گیری فاصله شیار آلار از نوک بینی تعیین می کند. به این ترتیب طول دورسام بینی تعیین می شود. اندازه برآمدگی بینی از طریق ترسیم کردن یک مثلث قائم با خطوطی از نازیون(اتصال بینی-پیشانی) به شیارآلار به دست می آید. پس ترسیم خط عمودی دیگری که نوک بینی را قطع کند،‌ نسبت برآمدگی بینی را مشخص می کند. از این رو، محدوده 55/0 به یک تا 60/0 به یک اندازه ایده آل نوک بینی نسبت به طول برآمدگی بینی می باشد.

سبب شناسی بینی :

به لحاظ سبب شناسی، روش های عمل ترمیمی بینی باز و بسته موارد زیر را برطرف می نماید:

  • پاتولوژی بینی(بیماری های ذاتی و درونی بینی و بیماری های بیرونی و فرعی بینی)
  • ظاهر نازیبا(بی تناسب)
  • یک عمل زیبایی بینی ناموفق قبلی
  • مسدود بودن مسیر جریان هوا
  • بدشکلی و نقص مادرزادی بینی
  • ناهنجاریهای مادرزادی
  • شکاف لب و کام با هم، شکاف لب(کیلوزیس)‌ و شکاف کام(پالاتوزیس) بصورت مجزا از هم
  • ناهنجاری های بینی مادرزادی
  • ناهنجاری های بینی نژادی ناشی از ژنتیک

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی


عوارض جراحی زیبایی بینی در سن بالا

عوارض جراحی زیبایی بینی در سن بالا

یک متخصص عمل زیبایی بینی گفت: جراحی زیبایی بینی در سن بالا منجر به افتادگی تیپ بینی و بلندتر به نظر رسیدن بینی می‌شود. افتادگی تیپ بینی، تنگی زاویه و مشکلات تنفسی ناشی از آن را به دنبال دارد.ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: افرادی که در سنین بالا اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنند، درر صورتی که نقایص آشکار و واضحی نداشته باشند، باید از نظر مسائل روحی- روانی مورد بررسی قرار گیرند. چرا که ممکن است در پشت پرده تقاضای افرادی که در سن بالا بهه دنبال زیبایی هستند، مشکلات روحی- روانی نهفته باشد.
رزم پا اضافه کرد: جراحی زیبایی بینی در سن بالا به دلیل ویژگی آناتومیک بدن با مشکلاتی رو به رو است و به علت ویژگی‌های سنی و روانی افراد مسن کمتر برای رینوپلاستی مناسب هستند ولی با انتخاب مناسب بیمار نتایج بسیار رضایت بخشی به دست می‌آید. به همین دلیل باور مرسوم به امتناع از جراحی زیبایی بینی در سنین بالا نیاز به تجدید نظر دارد.
وی گفت: در سال‌های اخیر جراحی زیبایی بینی در سنین بالا متقاضیان زیادی با انگیزه‌های مختلف داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد که رینوپلاستی و تغییر شکل بینی اثرات هیجانی شدیدی را به ویژه هنگامی که خواسته بیمار برآورده نمی‌شود به دنبال خواهد داشت و فراهم نشدن رضایت و خواسته بیمار از جراحی زیبایی در افراد مسن از تبعات روانی بالایی برخوردار است.
این متخصص جراحی زیبایی بینی افزود: در بسیاری از این افراد به ویژه در مردان مسن مشاوره روانی الزامی است. نازک شدن پوست، کم شدن چربی زیر پوست و محو شدن عضلات تیپ بینی از ویژگی‌های آناتومیک بینی در افراد مسن است. ضعف مکانیسم‌های نگهدارنده بینی به ویژه در قسمت یک سوم تحتانی منجر به افتادگی تیپ بینی و بلندتر به نظر رسیدن بینی می‌شود و افتادگی تیپ بینی، تنگی زاویه و مشکلات تنفسی ناشی از آن را به دنبال دارد.
رزم پا با بیان اینکه جراحی زیبایی بینی محدودیت سنی ندارد گفت: جراحی زیبایی بینی در دختران در سنین بعد از عادت ماهیانه و پسران در سنین بعد از بلوغ مجاز است و در صورتی که در سن پایین بینی مشکل عملکردی داشته باشد، می‌توان با انجام جراحی زیبایی بینی محدودی مشکل را برطرف و در آن میان حالت بینی را نیز اصلاح کرد.
وی اضافه کرد: نقش جراح و تجربه وی در انتخاب مناسب بیمار، به کارگرفتن تکنیک های مناسب جراحی زیبایی بینی و در نظر گرفتن عوارض احتمالی ناشی از جراحی انکارناپذیر است. در سال های اخیر، با افزایش کنگره‌های داخلی و خارجی و انتقال تجربیات و اطلاعات پزشکان به یکدیگر، پیشرفت‌های خوبی در زمینه عمل زیبایی بینی انجام شده است.
این متخصص عمل زیبایی بینی گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که به دلیل نداشتن تجربه کاری کافی و عدم انتخاب مناسب افراد نارضایتی از جراحی وجود دارد که این نارضایتی در سنین بالا بیشتر و از عوارض هیجانی و روانی بالاتری برخوردار است.
رزم پا افزود: نکته مهم در عمل زیبایی بینی حفظ عملکرد بینی پس از جراحی است. بینی باید به عنوان عضوی که گذرگاه هوای تنفسی است، در نظر گرفته شود و خس خس بینی یکی از عوارض احتمالیعمل زیبایی بینی است.
این متخصص عمل زیبایی بینی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که میزان اکسیژن خون افرادی که تنفس دهانی دارند نسبت به کسانی که از راه بینی تنفس می کنند، کمتر است و خس خس بینی تا چند هفته بعد از عمل زیبایی بینی به علت تورم و گرفتگی بینی طبیعی است اما در صورتی که بیشتر از این مدت باشد، باید مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شود. ممکن است علت خس خس چسبندگی بینی یا تنگی بینی به دلیل اشکالات حین عمل زیبایی بینی باشد.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی


عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی

بعضی مواقع به دنبال عمل زیبایی بینی نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. به عنوان مثال ممکن است روی بینی ناصافی های بسیار مختصری ایجاد شود و یا نوک بینی حالت افتادگی پیدا کند و یا نوک بینی پهن باشد ویا غضروف های دو طرف نوک بینی عدم تقارن داشته باشند ویا سوراخ های بینی نا مساوی باشد ویا به دنبال جراحی زیبایی بینی ازز  داخل هنوز انحراف بینی باقی مانده باشد وبیمار مشکل تنفسی داشته باشد .

 معمولا در این گونه موارد بعد از گذشت زمان معین که ورم بینی کم می شود و شکل واقعی عمل پیدا می شود (یک سال بعد از عمل زیبایی بینی ) با توجه به صحبت های ما بین جراح وبیمار و پس از ارز یابی خطرات وسودهای عمل ترمیمی بینی این عمل مجدد که به نام های مختلف از جمله عمل دوم ، ترمیمی ، روتوش و یا رینوپلاستی ثانویه گفتهه می شود ، انجام می شود . اگر عمل ترمیمی بینی به دقت برنامه ریزی شود و صبر وحوصله ی بیمار و پزشک را همراه داشته با شد نتیجه ی بسیار مطلوب حاصل خواهد شد. عمل دوم باید توسط جراح بسیار با تجربه انجام شود تا نیاز به عمل های جراحی سوم و چهارم پیدا نشود .

 در هر صورت بیماران نباید نگران باشند، اگر در عمل زیبایی بینی جراح خوب برنامه ریزی کرده باشد معمولا نیاز به عمل دوم پیدا نمی شود اما در 5% موارد با تمام پیش بینی ها امکان نیاز به عمل دوم می شود که اگر آن هم به خوبی انجام شود، مشکل بیمار کاملاً حل می شود.

مزایای انجام عمل ترمیمی بینی

آن دسته از عیوب ظاهری بینی که در عمل زیبایی بینی یا جراحی های قبلی اصلاح نشده، برطرف می شوند.

مشکلات عملکردی بینی که در جراحی زیبایی بینی قبلی ایجاد شده، برطرف می شود.

عیوب بینی که با عمل زیبایی بینی قابل اصلاح هستند

قوز بینی که خوب برطرف نشده است.

افتادگی نوک بینی که در اثر عدم به کارگیری تکنیک های مناسب ایجاد شده است.

برجستگی بیش از حد نوک بینی

کوتاهی بیش از حد نوک بینی

سربالاشدن یا خوکی شدن نوک بینی

 

چرا برای عمل ترمیمی بینی یک سال باید صبر کرد؟

عمل زیبایی بینی ( پلاستیک ) عملی است که در طی آن جراح روی اسکلت بینی تغییراتی ایجاد می کند تا بینی ظاهر زیباتری پیدا کند و تناسب بهتری با اجزاء دیگر صورت بیابد و در کل زیبایی کل صورت افزایش یابد . برای این اقدام جراح ناچار است که پوست بینی را از روی اسکلت غضروفی – استخوانی آن جدا کند تا بتواند تغییرات مورد نظر را روی ساختار بینی اعمال نماید . بعد از انجامعمل زیبایی بینی، مدت یکسال طول می کشد تا پوست به طور کامل به اسکلت زیر خود اتصال یابد و فرآیند ترمیم کامل شود . در این مدت بینی ورم دارد و ظاهر نهایی آن مشخص نشده است . فرمی از بینی که بعد از یک سال ایجاد می شود تقریبا همان فرم و شکل نهایی بینی است

چه آزمایش هایی قبل از عمل زیبایی بینی باید انجام دهم ؟

آزمایش های قبل از عمل زیبایی بینی ( Rhinoplasty ) شامل آزمایشهای خون (تست های انعقادی، قند، اوره و …) و سی تی اسکن مخصوصاً برای مواردی که انحراف بینی وجود دارد.

چه نکاتی را باید یعد از عمل زیبایی بینی رعایت کنم ؟

دو روز اول بعد از عمل ورم و خون مردگی صورت و دور چشمها زیاد خواهد بود و کمپرس یخ بشکل قطعات ریز داخل کیسه ای پلاستیکی بدون نشت آب و خیس کردن پانسمان و گچ به شکل متناوب برای کاهش آن کمک کننده است . بعد از 48 ساعت کمپرس یخ لازم نیست . ورم و کبودی صورت و چشمها در عرض دو، سه هفته اول رفع می شود ولی ورم بینی ممکن است تا شش ماه ادامه یابد .

روزهای اول به خصوص دو روز اول بعد از عمل زیبایی بینی استراحت با دو سه بالش زیر سر بیمار کمک کننده است . از روز بعد از عمل برای نیازهای شخصی می توانید با کمک از جا برخیزید و راه بروید .

در صورتیکه گاز جلوی سوارخهای بینی مرطوب و کثیف شود باید تعویض گردد.

48 ساعت اول فقط مایعات سرد مصرف شود و به مدت دو هفته از مصرف غذاهای سفت و جویدنی خودداری گردد .

پانسمان و گچ بینی که حدود ده روز تا دو هفته در روی بینی قرار دارند نباید خیس شود و نباید تکان داده شود. بین روزهای سوم تا هفتم فیتیله داخل بینی خارج می شود و بخیه های خارج بینی کشیده می شود .

از صحبت زیاد، داد و فریاد، خنده و گریه و جویدن شدید و هر حرکتی که علامت صورت و بینی را تکان دهد تا مدت دو هفته پرهیز گردد.

از خوابیدن روی پهلوها و به طور دمر در مدت دو هفته اول و حتی الامکان دو ماه اول خودداری شود .

درهنگام عطسه و سرفه احتمالی باید دهان خود را باز نگه دارید تا به داخل بینی فشار وارد نشود .

آنتی بیوتیکها سر ساعت مصرف شوند و مسکن و مولتی ویتامین نیز طبق دستور میل شود و با پمادهای آنتی بیوتیک چشمی روزی دو سه بار روی محل برش در پایه بینی را چرب کنید .

احتمال خونریزی از بینی هر چند ضعیف وجود دارد ولی معمولاً شدید نیست . در صورت خون دماغ شدن آرام استراحت کنید و سر باید بالا باشد و کمپرس سرد و بخ کمک کننده است .

به مدت یک ماه از فین کردن و تخلیه شدید بینی اجتناب گردد .

از روز سوم مسواک نرم ، بشرطی که لب بالا حرکت داده نشود مجاز است . غرغره ملایم با آب نمک رقیق برای تمیزی دهان توصیه می گردد .

تا دو ماه از عینک استفاده نشود ولی چهار ، پنج روز بعد از عمل می توانید از لنز چشمی استفاده کنید .

با توجه به اینکه کار تخلیه ترشحات بینی در حدود یک ماه بعد از عمل طبیعی نیست بعد از اینکه گچ برداشته شد با کمک سرم شستشو که روزی چند بار در بینی چکانده می شود و با کمک گوش پاک کن مرطوب به طور ملایم و نرم می توانید ترشحات نزدیک سوراخ بینی را تخلیه کنید .

حمام کردن چهار، پنج روز بعد از عمل به شکل شستشوی بدن با کمک دیگران بلامانع است ولی سرو و صورت را نباید خیس کرد و گچ بینی نباید با بخار حمام نرم شود . بعد از برداشتن گچ بینی شستشوی سر با یک شامپوی ملایم به شرطی که با دوش دستی و با کمک شسته شود و بینی در مسیر شستشو و فضار آب نباشد بلامانع است و تا مدت یکماه بینی و صورت نباید زیر دوش با فشار زیاد گرفته شود .

بعد از برداشتن گچ بینی آرایش بلامانع است .

بعد از برداشتن گچ، پخت و پز، خرید و انجام وظایف شخصی به شرطی که بینی ضربه نخورد و فشاری به آن نیاید. بلامانع است ولی تا دو ماه غیر از پیاده روی انجام هر نوع ورزش و نرمشی حتی شنا ممنوع است و انجام ورزشهای پر برخورد مثل فوتبال ، والیبال ، بسکتبال، کشتی و ورزشهای رزمی تا شش ماه ممنوع است

در شش هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی تابش آفتاب به بینی پرهیز شود و استفاده از کرم ضد آفتاب کمک کننده است .

در دو سه هفته بعد از جراحی زیبایی بینی از مطالعه زیاد و تمرکز و پائین گرفتن سر خودداری کنید . زیرا ورم بینی را بیشتر میکند .

استفاده از چسب روی بینی برای چهار تا شش هفته بعد از جراحی زیبایی بینی به خصوص وقتی که پیوند غضروف بکار رود بسیار کمک کننده است .

آسیب پذیری بینی در سه ماه اول بعد از جراحی زیبایی بینی زیاد است . لذا از بغل کردن بچه ها و روبوسی و پوشیدن لباسهائی که از سر پوشیده می شوند پرهیز نمائید .

در صورت بروز تب بالا یا هر مسئله غیر متعارف به خصوص در هفته اول با بیمارستان و پزشک معالج خود تماس بگیرید .

در صورتیکه غضروف اضافی در ظرف محتوی سرم نمکی و آنتی بیوتیک به شما تحویل شد آن را در قسمت فریزر یخچال نگه دارید که یخ بزند در صورت نیاز احتمالی تا پنج سال قابل نگهداری و استفاده است .

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی


عمل زیبایی بینی: انواع روش ها و نتایج

عمل زیبایی بینی: انواع روش ها و نتایج

عمل زیبایی بینی، که با عنوان رینوپلاستی نیز شناخته می شود، می تواند موجب بهبود ظاهر و تناسب بینی، افزایش هماهنگی اعضای صورت و همچنین افزایش اعتماد به نفس فرد شود. به علاوه، توسط عمل زیبایی بینی، می توان مشکلات تنفسی و یا اختلالات ناشی از ضربه و آسیب به بینی و یا نقص مادرزادی را بر طرف کرد. این روش می تواند سایز کلی بینی، نوک بینی، پل و سوراخ های بینی را تغییر دهد.
جراحان متخصص زیبایی در کلینیک جدیدترین تکنیک های عمل زیبایی بینی را ارائه خواهند که به طور قطع، می تواند بهترین شکل را به صورت شما بدهد.

عمل زیبایی بینی می تواند ساختارهای بینی را از طریق پیوند غضروف جدا شده از سایر نواحی بدنتان، بزرگ تر کند. معمولا، قطعه ای از غضروف ناحیه ی سپتوم (تیغه ی بین حفره های بینی) به این منظور مورداستفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات قطعه ای از غضروف گوش و به ندرت بخشی از غضروف دنده استفاده می شود.
اگر دچار انحراف در ناحیه ی سپتوم هستید، می توان آن را درست کرد و برآمدگی های داخل بینی را کاهش داد تا موجب بهبود تنفس شویم. وقتی که ساختارهای درونی بینی به شکل دلخواه تغییر کردند، پوست و سایر بافت های بینی در جای خود قرار داده می شوند و محل برش ها بسته می شود. می توان از برش های اضافه تر در چین های طبیعی حفره های بینی استفاده کرد تا بتوان سایز آن ها را تغییر داد.
جراح بینی شما در صورتی که بر روی سپتوم جراحی انجام شده باشد، برای حفاظت از بینی به مدت یک هفته پس از عمل زیبایی بینی از آتل و تیوب هایی درون حفره های بینی استفاده می کند. معمولا عمل زیبایی بینی یک تا دو ساعت طول می کشد، با وجود این که ممکن است این عمل، بر اساس روشی که برای عمل زیبایی بینی مورد استفاده قرار می گیرد، مدت زمان بیشتری طول بکشد.

آیا عمل زیبایی بینی برای من مناسب است؟

عمل زیبایی بینی، یک روش کاملا منحصر بفرد است و شما طی مشاوره ی کامل با متخصص عمل زیبایی بینی تان به بهترین نتایج خواهید رسید. با وجود این که تقریبا امکان ایجاد هر نوع تغییر فیزیکی در بینی ممکن است، اما جراح متخصص در کلینیک زیبایی …. می تواند بهترین روش عمل زیبایی بینی را به شما ارائه دهد تا بر اساس ویژگی های خاص بینی شما و ارتباط آن با چارچوب کلی صورت، به یک نتیجه ی متعادل دست یابید.
بهترین کاندیداها برای عمل زیبایی بینی شامل موارد زیر هستند:
افرادی که رشد صورتشان کامل شده است؛ به طور کلی این عمل زیبایی بینی بر روی افراد 18 سال و بیشتر انجام می شود.
افرادی که از لحاظ فیزیکی سالم هستند.
افرادی که انتظارات مثبت دارند و اهداف خاص و در عین حال واقع بینانه برای بهبود ظاهرشان دارند.

آمادگی قبل از عمل زیبایی بینی

آماده سازی برای عمل زیبایی بینی در کلینیک شامل موارد زیر است:

  • انجام تست های آزمایشگاهی
  • گرفتن عکس از بینی برای این که بتوان از طریق نرم افزار کامپیوتری، نتایج احتمالی بعد از عمل زیبایی بینی را نشان داد. مصرف داروهای خاص یا تنظیم داروهای مصرفی کنونی شما.
  • ترک سیگار به منظور گرفتن بهترین نتیجه از عمل زیبایی بینی.
  • اجتناب از مصرف آسپیرین، داروها و مکمل های گیاهی ضد التهاب به دلیل افزایش خطر خونریزی.

انواع روش ها

با وجود انواع دیگر روش های عمل زیبایی بینی، دو روش اصلی رینوپلاستی شامل رینوپلاستی “باز” و رینوپلاستی “بسته” می باشد:

  • عمل زیبایی بینی باز به منظور تغییر شکل وسیع تر بینی انجام می شود. برش در نوار عمودی پوست ناحیه ی جداکننده ی سوراخ های بینی که کلوملا نام دارد، ایجاد می شود. سپس پوست و بافت های نرم از روی ساختارهای داخلی بینی به بالا برده می شود، بنابراین جراح قادر خواهد بود که آناتومی بینی را مشاهده کند.
  • عمل زیبایی بینی بسته، به منظور تغییر شکل های جزئی تر بینی استفاده می شود. برش ها را می توان درون بینی ایجاد کرد. سپس پوست بینی از غضروف و استخوان هایی که به چارچوب بینی شکل می دهند، جدا می شود. با نمایان شدن این اجزا، می توان قسمت های مورد نظر از غضروف و استخوان را برداشت یا تغییر شکل داد یا این اجزا را بزرگتر کرد تا بتوان به شکل جدید دلخواه رسید.
  • عمل ترمیمی بینی یا رینوپلاستی اصلاحی که برای تصحیح مشکلاتی که پس از عمل زیبایی بینی قبلی ایجاد شده، به کار می رود. با وجود این که این مشکلات می تواند بسیار جزئی باشد و به راحتی برطرف شود، ممکن است پیچیده تر نیز باشد که رینوپلاستی ثانویه را سخت تر می کند. عمل ترمیمی بینی نیز می تواند از طریق دو روش باز و بسته انجام شود.
  • رینوپلاستی پرکننده. این روش شامل استفاده از پرکننده های قابل تزریق است که حفره های بینی را پر می کند، زاویه های تند بینی را کمتر می کند و زاویه ی نوک بینی را به منظور ایجاد تقارن تغییر می دهد. برای مثال، جراح به جای این که یک برآمدگی بینی را بردارد، از پرکننده استفاده می کند تا آن سطح را صاف تر کند. پرکننده ها، با وجود این که موثر هستند، اما نتایج دائمی را ایجاد نمی کنند.

نتایج

عمل زیبایی بینی می تواند ظاهر شما را به طور چشمگیری تغییر دهد. کاملا طبیعی است که بلافاصله بعد از عمل، از ظاهر بینی تان ناراضی باشید. در این هنگام، بینی هنوز کاملا متورم است و ممکن است تا یک سال طول بکشد تا شکل اصلی بینی تان به طور کامل مشخص شود.
در طول این مدت، ممکن است تغییرات تدریجی در ظاهر بینی شما ایجاد شود تا به نتیجه ی ثابتی برسد. با وجود این که نتایج عمل زیبایی بینی دائمی هستند، جراحی بینی نمی تواند از تاثیرات سن جلوگیری کند. پیگیری وضعیت شما توسط متخصص جراحی زیبایی تان، برای به دست آوردن نتایج مورد نظرتان بسیار اهمیت دارد.

بهبودی پس از عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی، در کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. بهبودی شما به روشی که مورد استفاده قرار گرفته بستگی دارد.
اگر سایز بینی کوچک شده باشد، از گچ یا آتل و یا گاز درون بینی قرار داده می شود. از گچ بینی در خارج بینی همچنین به عنوان محافظ اولیه در زمان بهبودی بعد از عمل زیبایی بینی استفاده می شود. بخیه های شما قابل جذب خواهند بود و نیازی به کشیدن آن ها وجود ندارد
اگر برش در نوار عمودی بافت جداکننده ی سوراخ های بینی (کلوملا) ایجاد شده باشد، بخیه ها را باید پس از چهار تا هفت روز کشید.
تورم و پف کردگی بینی به مدت چندین هفته پس از عمل زیبایی بینی کاملا رایج است. اغلب مراجعین می توانند انجام فعالیت های سبک را پس از چند روز از سر بگیرند، اما چندین هفته طول می کشد تا بینی کاملا بهبود یابد تا بتوانند تمامی فعالیت های فیزیکی خود را انجام دهند.

خطرات و عوارض

تمامی عمل های جراحی، خطراتی را به همراه دارند. عوارض احتمالی ناشی از عمل زیبایی بینی شامل موارد زیر است:

  • تورم اطراف چشم ها
  • کبودی در اطراف چشم ها
  • خونریزی
  • عفونت
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش حس بویایی (معمولا به دلیل تورم ایجاد می شود و موقتی است.)

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی


عمل جراحی بینی استخوانی

عمل جراحی بینی استخوانی

جراحی زیبایی بینی برای تمامی بینی ها امکان پذیر است با این تفاوت که شاید به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد بینی هر شخص نتیجه ایی متفاوت حاصل شود  .بینی ها به حالت های گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می شوند التبه هر چند که نمی توان گفت در کشور ما بینی به طور کامل استخوانی و یا گوشتی است بلکه حالتی بین این دو می باشد .بینی های استخوانی نیزدارای ظاهری مخصوص هستند که جراح بینی می تواند تمامی عیب های آن را بر طرف کرده که موجب رضایت بیمار از ظاهر جدید خود خواهد شد .

جراحی زیبایی بینی

در طی عمل رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی اشکالات مختلف بینی را می‌توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  بزرگ بودن اندازه بینی
  •  قوزدار بودن بینی
  •  افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی و لب
  •  پهن بودن بینی
  •  بزرگ بودن سوراخ های بینی
  •  جعبه ای شکل بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  •  دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
  •  دو شاخه بودن نوک بینی
  •  بینی زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل زیبایی بینی انحراف تیغه بینی
  •  دفورمیتی های بعد از عمل زیبایی بینی

ساختار بینی های استخوانی

بینی های استخوانی معمولا این گونه شناخته می شوند که پوستی نازک دارند. پوست بینی حالت کشسانی بیشتری دارد  و جراح به دلیل همین ویژگی بینی  می تواند تغییرات مورد نظر خود را بر روی بینی راحت تراعمال کند.در بیشتر بینی های استخوانی بر آمدگی بر روی پشت بینی وجود دارد که در جراحی استخوانی به راحتی می توان این قوز را برداشت .

علل ایجاد بینی های استخوانی

در بینی های استخوانی قسمت های استخوانی شکل،بیشتر از بخش های غضروفی هستند این ساختار بینی می تواند بیشتر به دلایل مسائل ژنتیکی باشد و معمولا فرزندان آن را از خانواده خود به ارث می برند .اما برخی از عوامل محیطی هستند که در به وجود آمدن قوز و برآمدگی بینی موثرمی باشند مانند شکستگی های بینی و آسیب های وارد شده به بینی که تغییراتی را در بینی ایجاد می کنند.مثلا شاید در دوران نوجوانی صدمه های وارد شده منجر به رشد بیش از اندازه استخوان های بینی شده باشد.

مشکلات بینی های استخوانی

برآمدگی روی بینی معمولا در هارمونی صورت فرد تاثیر گذاشته و از زیبایی وی کم می کند .در بیشتر اوقات کسانی که بینی های استخوانی دارند از تصویر نیم رخ خود احساس رضایت ندارند و هیچ گاه متمایل به گرفتن عکس از این زاویه نیستند و به همین دلایل باعث می شود احساس خوشایندی نسبت به ظاهر خود نداشته باشند و یا اینکه اعتماد به نفس کمتری داشته باشند .پس از عمل زیبایی بینی ، بینی به گونه ایی بازسازی می شود که با دیگر اجزای صورت هماهنگی داشته باشد.

جراحی بینی استخوانی

در این گونه بیماران در ابتدا جراح بینی از اینکه بینی شکستگی و یا انحراف نداشته باشد مطمئن می شود تا مبادا در حین جراحی بینی استخوانی با مشکلاتی رو به رو  شود و همچنین اگر بینی دارای مشکلاتی دیگر است در همان جراحی تمامی نواقص را برطرف کند.مراحل ابتدایی جراحی بینی استخوانی همانند سایر جراحی های بینی انجام می گیرد و سپس جراح بینی با تراشیدن غضروف ها و استخوان های اضافی در ظاهر بینی تعادل ایجاد می کند.برای تراشیدن غضروف های بینی از ابزارها و تکنیک های مختلفی استفاده می شود .در جراحی بینی استخوانی جراح باید نهایت دقت را به خرج بدهد زیرا به دلیل وجود پوست بینی نازک تمامی تغییرات ایجاد شده و حتی ناهماهنگی های ریز نیز دیده خواهد شد.

رضایت بیمار بعد از جراحی بینی استخوانی

نتیجه جراحی بینی علاوه بر اینکه به نوع بینی بستگی دارد بر جراح نیز بستگی  زیادی خواهد داشت زیرا جراح بینی باید علاوه بر اینکه از علم جراحی بینی اطلاعات و تجربه لازم را داشته باشد باید به اندازه ایی با هنر و علم زیبایی شناسی صورت آشنایی داشته باشد تا بتواند خلاقیت لازم را در جراحی بینی استخوانی  به خرج بدهد.
سلیقه شخصی جراح می تواند تغییرات را به گونه ایی در بینی فرد ایجاد کند که فرد به زیبایی ایده آل خود دست پیدا کند به همین دلیل پیشنهاد می شود پیش از اینکه اقدام به عمل زیبایی بینی کنید حتما تحقیقات لازم را درباره جراح خود کرده باشید.
بینی های استخوانی دارای ساختار محکمی می باشند و نتیجه بینی استخوانی در بیشتر مواقع موجب رضایت  بیمار خواهد داشت هر چند که میزان رضایت افراد متفاوت است اما خانم ها و آقایان هم باید از نتیجه عمل زیبایی بینی خود انتظار معقولانه ایی داشته باشند و بعد از شش ماه  درباره نتیجه بینی قضاوت کنید.

مقایسه بهبودی بینی نوک پهن و بینی استخوانی

زمانی که مشکلات بینی به غضروف ها و استخوانهای  دو سوم فوقانی بینی مربوط باشد می توان با تغییر شکل دادن در تیغه بینی و کشیدن پوست نازک زیبایی بینی را برای فرد فراهم کرد که این روش ها در جراحی بینی استخوانی استفاده می شود اما در جراحی بینی گوشتی بافت نرم در بینی حجم بیشتری دارد و پوست بینی قطر زیادی دارد به همین دلیل بعد از اینکه از حجم پوستی بینی کاسته می شود تورم ناشی از عمل زیبایی بینی  مدت زمان بیشتری طول می کشد و بیمار برای اینکه بتواند نتیجه جراحی بینی خود را مشاهده کند باید صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشد.

در چه سنی می توان عمل زیبایی بینی انجام داد ؟

در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از عمل زیبایی بینی قبل از بلوغ کامل می‌شود.اغلب دختران درپایان 16سالگی و پسرها در پایان 18 سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند. اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می‌شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهد کرد. از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان عمل زیبایی بینی افراد بالای 40 سال هستند.

چکیده :

عاملی که باعث می شود به بینی فردی ویژگی استخوانی را نسبت دهیم پوست  بینی و ظاهر استخوانی آن است.در این نوع از بینی ها پوست بینی نازک و انعطاف پذیر است ،به طوری که جراح بینی در عمل زیبایی بینی تنها تمرکز خود را به بر طرف  کردن قوز و یا برآمدگی ها و همچنین نوک بینی می گذارد.این گونه بینی ها دارای اسکلت قوی  هستند و چون ساختمان بینی محکم است جراح کارراحت تری در پیش رو دارد .معمو.لا افرادی که دارای بینی های استخوانی هستند بعد از عمل زیبایی بینی تغییر زیادی می کنند.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی