سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی که درباره عمل زیبایی بینی باید بدانید

نکاتی که درباره عمل زیبایی بینی باید بدانید

چه سنی برای عمل زیبایی بینی مناسب است؟

سن عمل زیبایی بینی: در دختران از سن 15سالگی ودر پسران از سن 17 سالگی به شرط رشد کامل جسمی وفکری وداشتن انگیزه کافی فرد امکان پذیر است. 

آیا عمل زیبایی بینی در افراد مسن امکان پذیر است؟ 

عمل عمل زیبایی بینی در افراد مسن: از آنجا که با افزایش سن بافت‌های بینی دچار افتادگی وسستی می شوند این امر برظاهر وعملکرد بینی تأثیر می گذارد. 

بالا بردن نوک بینی دراین افراد موجب جوان به نظر رسیدن و بهبود تنفس می‌شود. بیشترین مشکلات زیبایی بینی در سنین بالا، افتادگی نوک بینی و برآمدگی پشت آن است. افتادگی بینی موجب مسن تر به نظر رسیدن چهره فرد می‌شود. 

در حالات شدیدتر افتادگی، تنفس از راه بینی ممکن است دچار اختلال شود. این بیماران وقتی نوک بینی خود را با انگشت به بالا می‌برند احساس مطلوب‌تری از تنفس از راه بینی دارند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل زیبایی بینی تأثیر دارد؟ 

تاثیر وضعیت روحی روانی افراد در انجام عمل زیبایی بینی: بی تردید تأثیر بسزایی دارد. 

چه بسیار بیمارانی که پس از عمل باوجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت‌های متزلزل و بیش از اندازه تأثیرپذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند.
 
شمار زیادی از افرادی که خواهان عمل زیبایی بینی هستند، از نظر خود دلایل موجهی دارند، به مانند کسب موفقیت درتشکیل زندگی زناشویی، یافتن اعتماد به نفس بیشتر دربرخوردهای اجتماعی، جلب رضایت خانواده ودوستان و..... .
 
دراین مقطع باید ضمن ارزیابی بیمار به او گوشزد شود که تغییرات ظاهری، به نجات ازدواج درحال شکست، بدست آوردن شغل جدید یا بهبود چشمگیر در زندگی کمک معجزه آسایی نمی کند. 

درضمن ضروری است که افرادی که از عمل زیبایی بینی انتظاری غیرواقع بینانه دارند، از عمل صرف نظرکنند. 

همچنین لازم است که عمل زیبایی بینی درافرادی که دچار بحران‌های شدید روحی، اضطراب یا هیجان‌های ناپایدار هستند، به تعویق افتد.
 
به طورمعمول داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل زیبایی بینی انتظار واقع بینانه‌ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی رادر بهبود روابط فردی واجتماعی پس از عمل زیبایی بینی خود ندارد وقوی‌ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی خشنودی شخص خود باشد.
 
آیا جای برش ها یا آثار عمل زیبایی بینی بر روی بینی باقی خواهند ماند؟ 

باقی ماندن آثار عمل زیبایی بینی روی بینی: درجراحی پلاستیک بینی معمولا تمام برش‌ها از داخل بینی انجام می گیرد ودر صورت مهارت جراح هیچگونه ردپایی از عمل برجای نخواهد ماند. 

نقش لیزر واندوسکوپ در عمل زیبایی بینی چیست؟

نقش لیزر در عمل زیبایی بینی: هدف اصلی استفاده از این دوروش پیشگیری از به مخاطره افتادن عملکرد بینی است. 

یعنی اگر عملکرد بینی بهتر نشود، دست کم باید وظایف خود را به خوبی پیش از عمل زیبایی بینی انجام دهد. هرچند در بسیاری از جراحی‌های ظریف بینی استفاده از لیزر این مزیت را دارد که با خونریزی کمتری همراه است، در عمل زیبایی بینی، لیزر نقش عمده ای در نتیجه نهایی ندارد و آنچه تعیین کننده نتیجه عمل است در دستان هنرمند جراح نهفته است. 

اندوسکوپی بینی با فراهم کردن دید عالی، دسترسی به قسمت‌های عمقی‌تر جهت رفع مشکلات داخلی بینی را تسهیل می کند. 

آیا نوع بینی بر الگوی عمل زیبایی بینی تأثیری دارد؟ 

تاثیر نوع بینی بر الگوی عمل زیبایی بینی: بعضی بینی‌ها به بینی گوشتی معروفند که مشخصه آنها بینی پهن با پوست ضخیم وبافت غضروفی ناچیز است. 

روش اصلاح این گونه بینی ها با روش جراحی بینی‌های استخوانی متفاوت است. در عمل زیبایی بینی گوشتی استفاده از روش های تقویت اسکلت بینی برای افزایش حمایت بافت‌های نرم بینی ضروری است و حتی عمل زیبایی بینی این نوع بینی ها با استفاده از تکنیک‌های جدید با نتایج مطلوب همراه است. 

بیش از عمل زیبایی بینی به چه نکاتی باید توجه داشت؟ 

رعایت نکات مهم پیش از عمل زیبایی بینی: آسپرین وداروهای مشابه آن مانند بروفن دست کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می دهند. 

- درصورت سرما خوردگی ویروسی لازم است عمل زیبایی بینی به مدت چند هفته به تعویق بیافتد.

آیا عمل زیبایی بینی با درد همراه است؟ 

درد عمل جراحی پلاستیک بینی: برخلاف تصور عمل جراحی پلاستیک بینی با درد قابل توجهی همراه نیست.
 
عمل زیبایی بینی شامل چه مراحلی است؟ 

مراحل عمل زیبایی بینی: راینوپلاستی‌ اصلاح‌ جراحی‌ ساختمان‌ خارجی‌ بینی ‌برای‌ رفع‌ نقص‌های‌ زیبایی‌ یا عملکردی‌ مادرزادی‌ و اکتسابی‌ بینی‌ است‌. 

بیماران‌ ابتدا در مورد گرفتگی یک‌ طرفه‌ یا دو طرفه‌ بینی‌، مشکلات سینوس‌های‌ اطراف ‌بینی‌، ضربه‌ بینی‌ یا سابقه‌ جراحی ‌پیشین‌ بر روی‌ بینی مورد پرسش قرار می‌گیرند. 

نظرات ‌بیمار در مورد ظاهر بینی‌ خود ارزیابی‌ می‌شود. هم‌ ساختمان‌داخلی‌ و هم‌ ساختمان‌ خارجی‌ بینی‌ مورد معاینه‌ قرارمی‌گیرند. 

از نمای‌ نیمرخ‌، تناسب‌ بینی‌ با دیگر قسمت‌های‌ صورت‌ بررسی‌ می‌شود. 


10 نکته درباره عمل زیبایی بینی

10 نکته درباره عمل زیبایی بینی

بینی هم به عنوان عضوی که در مرکز صورت قرار دارد و نقش کلیدی در تناسب اجزای صورت ایفا می کند و هم به عنوان عضوی مهم در سلامت بدن که اولین قسمت راه هوایی را تشکیل می دهد، با دو نقش مهم خود در زیبایی و سلامت حساسیت مضاعفی را در عمل زیبایی بینی ایجاد می کند. بنابراین تلفیقی از حداکثر دانش، هنر و تجربهه جراح به همراه آگاهی لازم بیماران در بالابردن احتمال موفقیت این جراحی ها موثر است. 

موفقیت در عمل زیبایی بینی را باید این طور تعریف کنیم که اگر پس از عمل جراحی پلاستیک بینی در زیبایی چهره اثر مثبتی ایجاد کند، در کنار آن سلامت راه تنفسی بینی نیز حفظ شده باشد. از این رو جهت آگاهی بیشتر با مواردی که موفقیت عمل زیبایی بینی را به همراه دارند نکات لازم در این جراحی ها که رعایت آنها تلفیقی از زیبایی و عملکرد سالم بینی برای بیمار به ارمغان آورد را شرح می دهم.

1- زیبایی بینی یعنی ایجاد چهره ای که با بینی جدید زیباتر به نظر برسد بدون اینکه هیچکس متوجه انجام عمل زیبایی بینی شده باشد. بینی زیبا یعنی بینی طبیعی که تناسب بهتری را در اجزای مختلف صورت ایجاد کرده است. 

در یک چهره ی زیبا در برخورد اول نگاه به چشم ها معطوف می شود و اگر بینی پس از عمل زیبایی بینی آنقدر مشخصه باشد که نگاه اول را به خود بکشاند، این بینی چهره را زیباتر نکرده است. با همین شناخت ساده نسبت به معیارهای اصولی موفقیت عمل زیبایی بینی متوجه می شویم که بسیاری از بینی هایی که خود را بعنوان یک بینی عمل شده و غیرطبیعی جلوه می دهند، نه تنها بر زیبایی افراد نیفزوده اند بلکه با نمایان کردن آثار عمل زیبایی بینی در چهره اصول زیبایی را مخدوش کرده اند.

2- یکی از عوامل مهم در موفقیت پس از عمل زیبایی بینی، تشخیص دقیق است. این موضوع هم از نظر تشخیص علت زیبانبودن بینی در چهره براساس آنالیز دقیق صورت و هم از نظر تشخیص درست و دقیق مشکلات تنفسی پیش از جراحی حائز اهمیت است تا بیمار داوطلب عمل زیبایی بینی از زیبایی طبیعی و رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی پس از جراحی اطمینان داشته باشد.

برای تمام بیمارانی که قرار است هرگونه عمل زیبایی بینی بر روی بینی آنها انجام شود، سه بررسی تشخیصی مهم انجام می دهم: 1) آندوسکوپی تشخیصی بینی ک آناتومی داخلی بینی را به بهترین وجه نشان می دهد. 2) راینومانومتری که ارزیابی راه هوایی بینی را به طور دقیق میسر می کند و 3) آکوستیک راینومتری که هرگونه مانع و تنگی در مسیر بینی را نمایان می کند. 

در ابتدای عمل زیبایی بینی، پیش از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، جراح بینی باید تمام تلاش خود را صرف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفس کند و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل زیبایی بینی که مشتمل بر اصلاح ساختار ظاهری بینی و ایجاد تناسب در قسمت های مختلف بینی و صورت است، بپردازد. در صورتی که تیغه داخلی بینی اصلاح نشود، پس از عمل زیبایی بینی، بیمار با مشکلات تنفسی از راه بینی مواجه خواهدشد.

3- عمل زیبایی بینی، افزون بر ایجاد تناسب در خود بینی، باید ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار کند. در این مورد هم، بیماران با اعتماد صددرصد به اصول و روش هایی که به کار می برم، طرح دقیق عمل براساس اصول علم عمل زیبایی بینی صورت و مشکلات زیبایی و تنفسی بیمار را تماما به تجربه، هنر و دانش جراح واگذار می کنند چرا که عمل زیبایی بینی یک مسئله سلیقه ای نیست. 

بینی مثل مدل لباس نیست که هرکسی بنا بر سلیقه شخصی آن را انتخاب کند. بهترین بینی برای هر فرد فقط یک بینی است که براساس بافت و مواد بینی، تناسب اجزای صورت و حفظ تنفس حاصل می شود. برطبق اصول زیبایی،تنها آن بینی برای صورت حداکثر زیبایی را به وجود می آورد که حداکثر تناسب را با چهره داشته باشد، نه آنکه حداکثر کوچکی را، مثلا اگر یک بینی بیش از حد کوتاه شود و نسبتش درست نباشد این طور به نظر می رسد که قسمت پایینی صورت کشیده و بلند شده یا لب بالا خیلی بلند شده است. در برخی عمل ها که فقط به کوچک شدن بینی توجه شده، نه تنها زیبایی فرد افزوده نشده، بلکه تناسب چهره نیز کاملا از بین رفته است. درحقیقت معنی زیبایی، در تناسب و هارمونی میان اجزا است.

4- امروزه در روش های نوین که به روش های تقویتی بینی معروفند، اگر بخشی از بینی بافت اضافه دارد آن بافت اضافه را بر می داریم و در قسمتی از بینی که کمبود بافت وجود دارد پیوند می زنیم. در این روش ها ما بافت را تغییر شکل می دهیم نه اینکه آنها را خارج کنیم. 

در این روش ها اسکلت بینی بازسازی و بافت های ضعیف تقویت می شوند. بنابراین در درازدت بینی کمتر دچار افتادگی می شود. در روش های قدیمی، عمل زیبایی بینی بیشتر متکی بر برداشتن و خارج کردن بافت بینی بود و بینی تقریبا همیشه کوچک می شد. اشکالات این روش ها سال های بعد خود را نشان می دهد و به همین دلیل هم چند دهه طول کشید تا با شناخته تر شدن عوارض آنها کم کم کنار گذاشته شوند. در این روش ها در درازمدت بافت ها دچار فروافتادگی می شدند چون حمایت اسکلتی بینی کم می شد و بینی در سنین بالا حالتی چروکیده و افتاده پیدا می کرد و اغلب بیماران مشکلات تنفسی هم پیدا می کردند.5- در بینی های گوشتی، استفاده از روش های تقویت اسکلت بینی برای افزایش حمایت بافت های نرم بینی ضرورت دارد. جراحی این نوع بینی ها با استفاده از روش های جدید با نتایج مطلوب همراه است. در روش های جدید به جای آن که بافت گوشتی بینی برداشته شود، سعی می شود اسکلت نوک بینی با افزودن بافت های پیوندی تقویت شود تا فرم مطلوب نوک بینی ایجاد شود.

6- یکی از شایعترین موارد مراجعه بیماران مربوط به قوز بینی است. در روش های نوین عمل زیبایی بینی به جای کم کردن و کاهش بافت های پشت بینی، با تقویت و افزایش حمایت پایه بینی در ناحیه نوک بینی، قوز بینی اصلاح شده است. پس از آنالیز صورت در بسیاری از دختران و پسران ایرانی معلوم ثابت شده است که درواقع علت قوز بینی در خیلی از افراد بلندی پشت بینی نیست بلکه ضعف جلوآمدگی نوک بینی به علاوه عمیق بودن ریشه بینی است که در ایرانی ها و کشورهای خاورمیانه بسیار شایع است. 

در این حالت باید قسمت پایینی جلو بیاید یعنی باید اسکلت بینی را تقویت کنیم تا صورت به مراتب زیباتر شود. در روش های قدیمی بدون تقویت نوک بینی قوز بینی را بر می داشتند و در بسیاری از موارد چهره حتی زشت تر می شود چون زاویه بین بینی و صورت خیلی کم می شد.

7- در روش های جدید سعی می شود که پشت بینی طبیعی باشد. امروزه بیشتر متقاضیان عمل زیبایی بینی خواهان تغییرات طبیعی در بینی هستند. اصطلاحاتی مانند بینی عروسکی یا بینی سرسره ای سال ها در بین مردم به عنوان اصطلاحی برای توصیف بعضی از بینی های عمل شده به کار می رفت. این بینی ها از بعضی الگوهای دهه 1960 اقتباس شده اند، در حالی که در جامعه با فرهنگ بالاتر امروزی نوعی بینی تصنعی و زشت تلقی می شوند. از نظر زیبایی شناختی قوس دارشدن بینی اصلا زیبا نیست. هیچ کتابی در عمل زیبایی بینی پیدا نمی کنید که به عنوان یک بینی زیبا یک بینی قوس دار یا سرسره ای کشیده باشد، یک پشت بینی باید صاف یا انحنای بسیار طبیعی داشته باشد.

8- در روش های نوین عمل زیبایی بینی برخلاف روش های قدیمی به هیچ وجه اتصالات غضروف های بینی در نواحی مختلف قطع نشده است و برای کاهش پهنای نوک بینی با روش های مخصوصی تغییر حالت نوک بینی بصورت طبیعی بدون برداشتن غضروف ها انجام می شود. بنابراین نوک بینی حالت طبیعی داشته و پهنای طبیعی آن آنچنان نمود می کند که گویی هیچ جراحی روی نوک بینی انجام نشده است. در صورتیکه نوک بینی بیش از حد باریک شده باشد، علاوه بر اینکه ظاهر زشت و مصنوعی به بینی می دهد، با فرورفتگی های شدیدی که در اطراف آن ایجاد می شود، مسیر تنفسی دچار تنگی می شود.

9- برای رفع افتادگی بینی طبیعی از روش های تقویتی استفاده می شود تا علاوه بر دوام طولانی مدت ظاهر طبیعی بینی حفظ شود. در روش های نوین عمل زیبایی بینی، این کار، با افزودن پیوندهای ستونی متعدد غضروفی در پایه بینی انجام می گیرد.

در این صورت، ظاهر جوان تر بینی با طبیعی بودن آن هماهنگ می شود. در صورتی که در روش های قدیمی بالابردن نوک بینی مستلزم برداشت بیش از حد بافت های بینی است و در بسیاری از موارد، این پدیده با عواقب نامطلوب تنفسی همراهی دارد به طوری که در این بیماران، پره های بینی، در هنگام دم بر روی هم می افتند و مانع تنفس راحت حین خواب می شند.

10- در روش های نوین عمل زیبایی بینی سوراخ های بینی به هیچ وجه دست زده نمی شوند. زیرا در اغلب موارد دست خوردن سوراخ های بینی کاملا مشخص می شود و معلوم است که فرد جراحی شده است چون چین کنار پره بینی از بین می رود و بازسازی این چین و فرورفتگی طبیعی تقریبا غیرممکن است. نکته دوم اشکالات تنفسی است که بدلیل کم شدن قطر مجرای تنفسی اتفاق می افتد و بسیاری از این افراد پس از سال های طولانی با مشکلات شدید تنفسی دست و پنجه نرم می کند.


روند عمل زیبایی بینی

روند عمل زیبایی بینی

برخی اشخاص دماغ‌هایی بزرگ/پهن و گوشتی با سوراخ‌های گشاد و نوک پهن دارند. این افراد نیاز به اصلاح استخوان، سوراخ، و نوک بینی دارند که این پروسه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برای اصلاح پهنای استخوان بینی، برش استخوان(استئوتومی) صورت می‌گیرد. هنگامی که برش استخوان انجام شود، پهنای استخوان بینی کاهش می‌یابد/ باریک می‌شود. برای اصلاح عرض/پهنای نوک بینی، با استفاده از عمل زیبایی بینی، نوک بینی شکافته می‌شود. در برخی موارد بعد از برش و خارج سازی استخوان‌های بینی که برای کاستن از پهنای استخوان صورت می‌گیرد، به منظورافزایش ارتفاع استخوان بینی ایمپلنتی (یک ماد? مصنوعی) در داخل بینی کاشته می‌شود.

عمل زیبایی بینی به باریک کردن پهنا/عرض بینی و بالا بردن سر بینی کمک می‌کند. معمولاً کسانی که بینی پهنی دارند، نوک بینی بزرگ/ پهنی هم دارند که البته برای باریک کردن نوک آن به عمل زیبایی بینی اصلاحی نیاز دارند. معمولاً برخی افراد بینی‌های پهن و فرورفته و برخی بینی‌های پهن و گوشتی و برآمده (قوز دار) دارند. این افراد پس از برش استخوان‌های بینی و خارج کردن آنها (استئوتومی) به  افزایش و کاهش اندازه بینی با استفاده از فرایندهای عمل زیبایی بینی نیاز دارند.

بهبودی بعد از عمل زیبایی بینیهای گوشتی و پهن،  یک تا دو هفته طول می‌کشد و فرد می‌تواند نتایج نهایی عمل زیبایی بینی را پس از یک تا دو ماه ببیند.

آیا عمل زیبایی بینی می‌تواند یک بینی پهن و گوشتی را طوری باریک کند که کاملاً طبیعی به‌نظر برسد؟

باریک سازی بینی واقعاً می‌تواند ظاهری طبیعی به شما بدهد. که این کار نیز معمولاً مستلزم انجام برخی کارها بر روی استخوان بینی است. بعضی مواقع اگر سوراخ‌های بینی گشاد باشند، ممکن است نیاز به کوچک‌سازی هم داشته باشند که در نتیجه ظاهر بینی باریک می‌شود. داشتن ارزیابی و برآورد از بینی در حالت سکون و حرکت پره‌های آن برای دیدن میزان گشاد شدن سوراخ‌های بینی ، مهم است.گاهی یک پیوند پشتی به بینی اضافه می‌شود تا به ایجاد یک بینی باریک اما با ظاهری طبیعی کمک کند.

ظاهر طبیعی بینی 

ظاهر طبیعی بینی ظاهری است که از نظر زیبایی شناسی دلپسند و رضایت بخش باشد و با صورت تناسب  و تطابق داشته باشد و معلوم نباشد که عمل زیبایی بینی بر روی آن انجام شده است. که البته این موضوع چالشی بزرگ در عمل‌های نوین زیبایی بینی‌های پهن و گوشتی است.

عمل زیبایی بینی موفق، مشکلاتی از قبیل ازکار افتادگی بینی، اختلالات بینی، نوک پیازی شکل و بریدگى‌ نوک بینی را به همراه ندارد. اینچنین عمل زیبایی بینی از بالاترین سطح استاندارد برخوردار بوده و تنها بعد از تجزیه و تحلیل‌های حساب شده و استفاده از جراحان ماهر و باتجربه امکان دست‌یابی به آن وجود دارد.


جراحی هایی که به طور همزمان می توان با عمل زیبایی بینی انجام داد

جراحی هایی که به طور همزمان می توان با عمل زیبایی بینی انجام داد

عمل زیبایی بینی حد اقل در ایران ،جراحی شایعی است.این جراحی را میتوان همزمان با یک سری از اقدامات جراحی دیگر انجام داد.مزیت عمل زیبایی بینی همزمان برای بیمار، صرفه جویی در وقت و هزینه و نیاز به بیهوشی مجدد میباشد.اما با توجه به طولانی شدن زمان عمل زیبایی بینی، بیمارباید شرایط جسمانی مناسب را برای تحمل جراحی همزمان داشته باشد.
اعمال جراحی که همزمان با عمل زیبایی بینی قابل انجام هستند به دو دسته تقسیم میشوند:

*گروه اول اعمالی هستند که انجام آنها سبب بهبود عملکرد تنفسی و مخاطی بینی می شوند:

1)اصلاح انحراف تیغه بینی (سپتوپلاستی) : انحراف تیغه بینی اگر قبل از عمل زیبایی بینی مورد توجه قرار نگیرد و حین عمل اصلاح نشود،بعد از عمل سبب بروز مشکلات تنفسی قابل ملاحظه خواهد شد. حتی اگربیمار قبل از عمل زیبایی بینی از نظر تنفس مشکلی را احساس نکرده باشد بعد از عمل زیبایی بینی به دلیل تنگ تر شدن مسیر عبور هوا اشکال در تنفس تازه بروز کرده و گاهی بدلیل تضعیف ساختارهای حمایتی بینی بعد از عمل ،بینی در ظاهر نیز کج میشود.
درافرادی که بینی کج دارند(DEVIATED) انجام سپتوپلاستی همزمان با رینوپلاستی(عمل زیبایی بینی) جهت رفع اشکال ظاهر بینی ضروری است.

2)اصلاح شاخکهای بزرگ بینی :در مواردی که تیغه بینی به یک سمت انحراف دارد شاخک بینی در سمت مقابل برای تنظیم میزان عبور هوا و جلوگیری از خشک شدن بینی به صورت جبرانی بزرگ می شود.در افرادی که آلرژی دارند نیز شاخکها می توانند در هردو سمت بزرگ و متورم باشند.بزرگی شاخکها در معاینه داخل بینی مشخص شده و توسط سی تی اسکن تایید می شوند.اصلاح اندازه شاخکها ی بزرگ هنگام عمل زیبایی بینی از بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل پیشگیری می کند.البته بیماران آلرژیک بعد از عمل نیز ممکن است لازم باشد از درمانهای دارویی تجویز شده استفاده نمایند.

3)جراحی آندوسکوپی سینوس : در بیمارانی که مبتلا به پولیپ بینی و سینوسها و یا انسداد دهانه سینوسها(سینوزیت مزمن) هستند این امکان وجود دارد که در یک جلسه از طریق تجهیزات آندوسکوپی اقدام به خارج کردن پولیپها و پاکسازی سینوسهاو انجام عمل زیبایی بینی نمود،مشروط به اینکه درگیری سینوسها خیلی شدید نباشد.در موارد شدید بهتر است جهت کسب نتیجه بهتر ،عمل زیبایی بینی به بعد از جراحی آندوسکوپی سینوسها موکول شود.

*گروه دوم اعمال جراحی هستند که سبب متناسب شدن بینی با سایر اجزاء صورت از نظر زیبایی می شوند:

1) اصلاح وضعیت چانه(منتوپلاستی) : چانه یکی از عناصر صورت است که شکل و اندازه آن رابطه تنگاتنگ با تناسب بینی در صورت دارد.به این مفهوم که افرادی که چانه کوچکی دارند در نمای نیم رخ به علت عقب بودن برجستگی چانه،بینی شان برجسته تر به نظر می رسد.تغییرات مثبت چهره این افراد پس از جراحی همزمان بینی وچانه بسیار بیشتر از زمانی است که تنها روی بینی ، جراحی زیبایی صورت گیرد.به عبارت دیگر اصلاح اشکالات بینی همزمان با رفع کوچک بودن چانه ، بهترین نتیجه را در برقراری تعادل زیبا در صورت خواهد داشت.
چانه کوچک بسته به شدت کوچکی از طریق گذاشتن پروتز(موارد خفیف تا متوسط) و یا جلو کشیدن استخوان فک تحتانی(موارد شدید یا در صورت وجود غیر قرینگی) قابل اصلاح است.

2)اصلاح وضعیت گونه ها: فرورفتگی گونه ها ممکن است در ناحیه زیر چشم ها یا در منطقه برجستگی گونه باشد.گونه های فرورفته نیزباعث برجسته به نظر رسیدن بینی می شود .اصلاح فرورفتگی گونه ها از طریق گذاشتن پروتز از داخل دهان امکان پذیر است.موارد خفیف تر را می توان با تزریق چربی خود بیمار ویا تزریق ترکیباتFILLER اصلاح نمود.

3)برداشتن غبغب : این اقدام جراحی ممکن است به صورت مجزا و یا همراه با اصلاح وضعیت چانه انجام گیرد که در نهایت سبب فرم گرفتن نیمه پایینی صورت می شود.

4)جراحی زیبایی پلکها(بلفاروپلاستی) : جوان سازی پلکها از طریق رفع پف کردگی و افتادگی آنها صورت می گیرد.

5)جراحی زیبایی گوش ها(اتوپلاستی): این جراحی در افرادی که لاله گوش بزرگ و یا برجسته ویا غیر قرینه دارند انجام می شود.

6)کاشت مو : در این حالت ابتدا قسمتی از پوست پشت سر به صورت نواری برداشته شده ،فولیکولهای مو از هم جدا شده،به موضع هدف پیوند می شود.همزمان با مرحله پیوند ،تیم دوم قادر خواهد بود اقدامات عمل زیبایی بینی را انجام دهد.

7)تزریق چربی در سطح صورت : در صورت نیازو در موارد محدود(مانند خط های خنده یا چروک های پوستی) میتوان اقدام به استخراج چربی از بیماروتزریق آن نمود.

8)جوان سازی ناحیه پیشانی: این اقدام ممکن است از طریق آندوسکوپ یا به صورت جراحی باز انجام گیردو طی آن پوست پیشانی و ابروها بالا کشیده میشود.


ارزیابی خواسته های بیمار و انتظارات او ازعمل خود و هدایت آن

ارزیابی خواسته های بیمار و انتظارات او ازعمل خود و هدایت آن

عمل زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی به شمار میرود، که این امر قطعا به علت نقش مهمی است که بینی در زیبایی چهره انسان دارد. شخص میخواهد با زیبا سازی بینی خود به زیبا سازی دلخواه در چهره برسد. این خواسته کاملا طبیعی بوده و لذا نکته مهم در اینجا اخذ نتیجه ورضایتمندی بیماربعد از عمل زیبایی بینی است.

واما میزان رضایتمندی بیماردرصد بسیاری بستگی به چگونگی خواست اونیز دارد. طبیعی است که هر چه خواست بیمار منطقی تر وبا واقعیات منطبق تر باشد قطعا میزان رضایتمندی وی از عمل زیبایی بینی بالا تر است. اما خواست معقول برای کسب زیبایی چه میتواند باشد ؟ این امربه دو اصل برمیگردد: یکی درک شخص ازتعریف زیبایی و دیگری میزان توانی که چگونگی اسکلت و نسج بینی و صورت بیماربرای تغییرات مورد نظروی را دارد. بطوریکه که حاصل بهترین کار جراح بتواند به این تعریف نزدیک شود. در این دو مورد در زیر توضیح داده میشود:
الف – تعریف زیبایی – میتوان گفت زیبایی یعنی وجود هماهنگی بین اجزاء یک مجموعه و در نتیجه زیبا کردن یعنی ایجاد کردن هماهنگی دراجزاء آن مجموعه. طبق این تعریف بینی که خود یک مجموعه است اگر بین اجزاء آن هماهنگی وجود داشته باشد زیباست و در صورتیکه هماهنگی وجود نداشته باشد زیبایی دلخواه را نداشته و بیماردر واقع جهت ایجاد هماهنگی مراجعه کرده است.

بعلاوه بینی که جزیی از اجزاء صورت است اگر خود بدون ایراد بوده ولی در ارتباط با کل صورت، مثلا بزرگ ویا کوچک بودن بی تناسب صورت و بینی نسبت به هم، و یا حتی عدم هماهنگی درهر کدام از اجزاء صورت مانند عقب یا جلو بودن فک های بالا یا پایین یک عدم هماهنگی کلی همزمان در صورت و بینی وجود داشته باشد، بدون اصلاح کامل یا نسبی ناهنجاری ها بطور همزمان در بینی و صورت، زیبایی دلخواه درکل چهره ایجاد نمیشود. 

 

مثال دیگرعکسی است که بیماری از هنر پیشه یا کس دیگری جهت نمونه کاری به جراح خود نشان میدهد. اگر خوب دقت شود این عکس نمونه ای از یک بینی است که بین اجزاء تشکیل دهنده آن هماهنگی وجود دارد. وقطعا باید گفت که در این تصویر بینی باصورت نیزهماهنگی دارد وگرنه توجه بیمار را به عنوان یک الگو جلب نمیکرد. در بخش تکمیلی در قسمت بررسی بیمار قبل ازعمل زیبایی بینی نظریه هنرمند نقاش آقای داوینچی را در مورد هماهنگی های مذکور ملاحظه میفرمایید.

ب – میزان توانی که شرایط نسجی و شکلی بینی و صورت بیمار برای ایجاد تغییرات ایده آل دارد – شرایط نسجی و شرایط شکلی و اسکلتی فک وصورت ممکن است برای زبده ترین جراح نیز ایجاد محدودیت نماید.  مثلا این در خواست غیر منطقی است که بیماری با پوست ضخیم در خواست بینی با پوست ظریف را داشته باشد زیرا این امر غیر ممکن بوده و هیحگونه عمل زیبایی بینی برای ایجاد چنین تغییری وجود ندارد . یا بیماری با اسکلت درشت با عمل زیبایی بینی بخواهد یک بینی با اسکلت ظریف داشته باشد. اما در مورد این قبیل بیماران تجربه که خود یک واقعیت غیر قابل انکار است نشان میدهد که در بین این دو عامل بالا عامل اول یعنی ایجاد هماهنگی نقش تعیین کننده را دارد. زیرا به تجربه دیده میشود که هم اسکلت درشت و هم ظریف به شرطی که در اجزاء آن هماهنگی وجود داشته هر یک به نحو شایسته زیبایی خود را دارد. در واقع باید گفت زیبایی یک بعدی نبوده وتنوع دارد و تنها شخص باید از مقایسه بیمورد کاملا دوری کرده وتنها به واقعیات خود توجه داشته باشد و زیبایی مطلوب را در آن جستجو کند.